Kortárs zenével ért véget a PartiTúra-sorozat idei évada

Színeken és hangokon keresztül avatta be a kortárs zene világába hallgatóságát az Alba Regia Szimfonikus Zenekar (ARSO) a PartiTúra koncertsorozat idei évadának utolsó koncertjén. Charles Ives, Max Richter, Solti Árpád és Dobri Dániel művein keresztül a szimfonikus zene világát ismerhette meg a közönség. Az ARSO ifjúsági koncertjein – az általános iskolásoktól a kamaszokon át – a fiatalok az adott kornak megfelelő módon ismerhették meg a komolyzenét, annak különböző területeit.

Zenei laboratóriumában fogadta a PartiTúra koncertre érkezőket Dobri Dániel, aki az ifjúsági hangversenysorozat zárókoncertjén hangszíneket kevert a hallgatóság segítségével. Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar kortárs művészeti vezetője, az idei évad házigazdája, ma a szimfonikus zene hatásáról, átalakulásáról, újjászületéséről beszélt az elhangzó darabok között. Charles Ives A megválaszolatlan kérdés (1946) című darabját meghallgatva kíváncsi volt arra, milyen gondolatokat, kérdéseket vethet fel a szimfonikus zene a mai fiatalokban. Az amerikai zeneszerző művében „a vonósok a csendes druidák, akik nem tudnak, nem látnak és nem hallanak semmit. Miközben szólnak a vonósok, a trombita újra és újra felteszi a létezés gyötrő kérdését. A fúvósok a harcos válaszolók, akik hevességük és haragjuk miatt nem jutnak semmire.”  Ives kérdésére a kortárs zene szerteágazó műfajainak segítségével keresték a választ.

Fotó: Simon Erika

A XXI. század zenéjével valójában nap mint nap találkozhatnak a gyerekek is, hiszen a mai filmek soundtrackjeit gyakran elismert zeneszerzők írják. Max Richter, a Briliáns barátnőm című sorozat vagy az Érkezés című amerikai film zeneszerzője Vivaldi Recomposed című darabjában az itáliai barokk egyik legismertebb komponistájának Négy évszak című művét értelmezi újra a könnyűzene, a kortárs zene és az elektronikus zene eszközeivel.

A koncert második felében két fiatal magyar zeneszerzővel ismerkedhetett meg a közönség: Solti Árpád Concertinoja olyan versenymű, amely a hagyományos szólóhangszerek helyett az üstdobot állítja a középpontba, ezáltal a hegedűk, a csellók vagy a fúvós hangszerek mellett az ütősök is lehetnek a szimfonikus zenekar főhősei. „Az első tétel népzenére emlékeztető motívumai, a második tétel éjszaka zenéje és a zárótétel tokkátája mind-mind különböző komplex érzelmeket ábrázolnak: játékosság, tettrekészség, magabiztosság, gyengédség, harag, végül üresség.” – írja Concertinojáról a zeneszerző.

Fotó: Simon Erika

A koncert zárószámaként az Alba Regia Szimfonikus Zenekar kortárs művészeti vezetője, Dobri Dániel zeneszerző Fanfanfan…fare! című darabja hangzott el, amelynek ősbemutatója tavaly augusztusban volt Székesfehérváron. A sajátos felépítésű fanfárban bemutatkoztak a zenekar rézfúvós és ütőhangszeres zenészei. A sejtelmes, pingpong labda-szerűen belépő fúvós szólamokból a darab végére teljes pompájában felragyog a Székesfehérvárhoz köthető középkori Szent István népének, az Ah, hol vagy, magyarok tündöklő csillaga című himnusz dallama.

A PartiTúra koncert hallgatói hatalmas tapssal köszönték meg az élményt a színekkel és hangokkal varázsló, Cser Ádám karmester által vezényelt zenekarnak és Dobri Dánielnek. 

Videók